Hints & Tips

Wetenswaardigheden & Tips!!


Artikel 1: sport stress je leven uit!
Een gezonde leefstijl – met voldoende beweging en gezonde voeding – is onmisbaar voor een lang en gelukkig leven. Wetenschappers hebben ontdekt dat je statistisch gezien gemiddeld 14 jaar langer kunt leven als je gezond eet, niet rookt, matig bent met alcohol en heel belangrijk: voldoende beweegt. Voldoende rust en ontspanning, om te herstellen van je inspanningen, zijn óók van belang. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat je ook volop van het leven kunt genieten.
Jezelf niet voorbij lopen in je werk, problemen kunnen relativeren, lachen met vrienden, meditatie, voldoende slaap: al deze dingen helpen je om in het dagelijks leven beter te kunnen functioneren. Maar ook sport en beweging helpen om je hoofd ‘leeg te maken’ en je lijfelijk goed te voelen.


Natuurlijke drugs
Zoals je vast wel weet stimuleert lichaamsbeweging onder meer de aanmaak van ‘natuurlijke drugs’, zoals serotine, dopamine en endorfines. Dit zijn natuurlijke stemmingsverbeteraars die er onder meer voor zorgen dat je relaxeter in het leven kunt staan, méér kunt genieten, minder stress of pijn ervaart en een frisser gevoel krijgt in je hoofd.


Vooral mensen die in het dagelijks leven veel stress ervaren en eigenlijk ‘te druk’ zijn om te sporten, zouden juíst een aantal keren per week de agenda moeten blokken om te sporten, bijvoorbeeld bij het fitnesscentrum. Even weg van de beslommeringen van alle dag, even een andere sfeer en heel belangrijk: de stress letterlijk uít hun lijf bewegen.


Wat doet stress?
Het stresshormoon adrenaline is feitelijk een mooi hormoon: het maakt je klaar voor actie, je kunt ‘vechten’ of ‘vluchten’. Dat kan van levensbelang zijn! Maar als stress chronisch wordt en adrenaline ongebruikt door je lijf blijft gieren, dan keert het zich tegen je! Dan krijg je op den duur te maken met lichamelijke en psychische klachten. Je voelt je bijvoorbeeld altijd moe, opgejaagd of zelfs depressief. Je kunt onder andere last krijgen hartkloppingen, emotionele wisselingen, hoofdpijn, stijve spieren en je hebt op den duur minder zin in sex. Kortom: je geniet niet ten volle van het leven! Door chronische stress bij de wortel aan te pakken en tevens het overschot aan adrenaline uit je lijf te bewegen kun je voor verbetering zorgen. Eén of twee uurtjes per week lekker intensief fysiek bezig zijn, met een vorm van sport of beweging die bij je past, maakt een wereld van verschil.


30 minuten bewegen
Regelmatig bewegen bestrijdt de gevolgen van langdurige stress. Het klinkt misschien afgezaagd maar het werkt echt! Bewegen moet je plannen, laat het niet aan het toeval over of je misschien tijd hebt om te sporten. Ga voor of na je werk 30 minuten wandelen. Natuurlijk is 3 x 10 minuten ook voldoende. Neem de trap in plaats van de lift, ga in je pauzes buiten wandelen in plaats van je e-mailtjes bekijken. Als je tijd wilt besparen koop dan een fitnessvideo waarmee je thuis kunt sporten. Ook als je moe bent en weinig energie hebt is mijn advies: bewegen, want dat zal je echt energie opleveren! Kies bij voorkeur voor cardiofitness, zoals ClubJoy Cycle of ClubJoy Step. Start op 60% van je maximale hartslag (220-leeftijd x 0.6) en voer dit op naar 70, 80 en vervolgens 90%. Cardiofitness maakt endorfines vrij die je een goed gevoel geven en je helpen van je adrenalineverslaving af te komen.


Artikel 2: core stabiliteit
Begin bij het begin: zorg voor stabiliteit
Stel, je wilt een huis bouwen. Waar begin je dan mee? Met het dak, met de tweede verdieping of met de inrichting? Natuurlijk denk je daar over na, je hebt immers een plan, maar je begint met… het fundament. Zo werkt het ook met sport in het algemeen en fitness in het bijzonder.


Een goede lichamelijke conditie begint met drie belangrijke componenten: gezonde voeding en dagelijks voldoende beweging in de vorm van circa 30 minuten matige tot intensieve beweging, zoals wandelen, fietsen, de trap nemen in plaats van de lift, tuinieren en je huis schoonmaken. Daarnaast is er nog iets van wezenlijk belang. Iets wat nogal eens over het hoofd wordt gezien en juist dáárdoor fysiotherapeuten handenvol werk bezorgt! Het gaat om de stabiliteit en belastbaarheid van je rug-, buik- en bekkenbodemspieren, je ‘core stability’.
Als je niet stabiel bent kun je makkelijker in de problemen komen. Dit geldt niet alleen mentaal maar ook fysiek. Aandoeningen en pijn in de rug, de nek, de schouders, het bekkenbodemgebied en de knieën ontstaan vaak door instabiliteit in het lichaam, in combinatie met een te lage belastbaarheid.


Goede houding
Een goede houding (o.a. rechtop, niet ingezakt) en stabiele en sterke rug-, buik- en bekkenbodemspieren zijn belangrijk om klachten te voorkomen. Met corestability training train je vooral de buik-, rug-, en bekkenbodemspieren. Het zijn de spieren die dírect om de wervelkolom heen zitten. Je traint ze zó dat ze als een natuurlijk spierkorset kunnen dienen en bescherming geven bij actie.


Door je rug-, buik- en bekkkenbodemspieren goed aan te spannen kun je je wervelkolom stilhouden of ‘stabiliseren’ als je vanuit je armen of benen meer kracht moet gaan zetten. Dit is nodig om je wervelkolom te beschermen als je moet tillen, maar ook als je lang moet zitten, of zoals bij fitness je arm en je beenspieren wilt gaan trainen.


Door je rug-, buik- en bekkenbodemspieren te trainen op stabiliteit kun je veel klachten voorkomen. Pas als de stabiliteit van je core, je interne unit van rug-, buik- en bekkenbodemspieren in orde is, kun je een grotere belasting zoals zwaardere fitnessoefeningen goed aan. Stabiliteit is dus een heel belangrijke basis.

Bewegingsgevoel
Naast een sterke interne unit is ook een goed ontwikkeld lichamelijk coördinatievermogen van belang. Coördinatie betekent eigenlijk ‘bewegingsgevoel’. Het is je vermogen om bepaalde bewegingen zo precies mogelijk uit te kunnen voeren. Zonder een goede coördinatie kun niet goed stabiliseren. Je precisie kun je trainen door heel bewust naar je lichaam te luisteren en te goed voelen wat er gebeurt als je een oefening uitvoert. Als je hier vaker bewust mee bezig bent zul je merken dat bewegingen steeds beter gaan. Een ander groot voordeel van een goed ontwikkeld bewegingsgevoel is minder kans op blessures, omdat je oefeningen technisch goed kunt uitvoeren.
Core stability-oefeningen voor je rug-, buik- en bekkenbodemgebied vind je bij ClubJoy onder meer in de ClubJoy Power en Yoga workouts. Uiteraard kun je ook zélf oefeningen doen in de vrije fitnessruimte, op een mat. Vraag je instructeur om begeleiding, zeker in het begin.

Artikel 3:
10 redenen om aan krachttraining te doen!
1. Krachttraining is goed voor je humeur. Net als met andere intensieve vormen van sport, maakt je lichaam met krachttraining een gelukshormoon aan, endorfine. Die blijven ca. 1.5 tot 2 dagen in je lichaam en zorgen ervoor dat je jezelf op een natuurlijke manier goed voelt!


2. Van krachttraining word je sterker en krijg je een mooi, strak lichaam.


3. Met de juiste opbouw, dat wil zeggen: met onder meer oefeningen voor sterke buik-, rug- en bekkenbodemspieren, kun je rugklachten bestrijden met krachttraining.


4. Krachttraining met losse gewichten bevordert het coördinatievermogen en vermindert daarmee de kans op vallen.


5. Krachttraining stimuleert de aanmaak van nieuwe (bot)- cellen en blijven niet alleen je spieren, maar ook je botten beter in conditie.


6. Aangetoond is dat krachttraining stress reduceert en depressieve klachten vermindert.


7. Je krijgt een positiever gevoel over je eigen lichaam. Krachttraining bevordert het zelfvertrouwen.


8. Krachttraining helpt tegen vroegtijdige veroudering: het stimuleert de aanmaak van groeihormonen in je lichaam waardoor het natuurlijke afbraak- en verouderingsproces vertraagd wordt.


9. Krachttraining is een prima hulpmiddel als je wilt afvallen. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe hoger je stofwisseling-in-rust. Omdat je stofwisseling in rust grotendeels (!) bepalend is voor de hoeveelheid calorieën die je op een dag verbruikt, is het opbouwen van spiermassa een slimme manier om overtollige kilo’s op den duur bijna ongemerkt te laten verdwijnen. Na duursporten stopt het extra energiegebruik al na een halfuurtje. Na een krachttraining gaat dat nog bijna 48 uur door, omdat je spieren in die periode herstellen en groeien.


10. En last but not least: als je niet wilt afvallen, kun je in combinatie met krachttraining méér eten, of vaker uit eten gaan (als je dat zou willen), zonder aan te komen.


Kortom: Share the fun met krachttraining! Probeer de workouts van ClubJoy Power eens uit en merk het effect! Of kom fitness/krachttrainingen volgen!


Handig te weten met de komende feestdagen in het vooruitzicht!

  • Bij olympus bieden wij u:

    • 7 dagen per week geopend

    • Gratis parkeren

    • Trainingszaal met een brede keuze uit cardio- en krachttoestellen

    • Kleedruimtes

    • Bar & Relaxhoek

    • Gratis trainingsschema’s

    • Gratis douches

    • Gratis lockers

    • Gratis begeleiding

    • Gratis koffie & thee
  • Abonnementen

    Het inschrijfgeld bedraagt eenmalig €20 en is inclusief een clubcard. Alle abonnementen zijn inclusief koffie/thee.

    Onbeperkt sporten €26.25
    Jongeren tarief tot 21 jaar€19.50
    Familie (MAX. 4 Personen wonende op 1 adres) onbeperkt. Bij meer gezinsleden dan 4 kunnen wij een aangepast tarief aanbieden, vraag hiervoor naar de voorwaarden!€68.25